New York City – det kommunikative og visuelle symbolet på den frie verden?

New York City. Jeg vet ikke med deg, men jeg får gåsehud over hele meg bare ved tanken. Byen har alt fra Bleeker Street og Little Italy med sine motsetninger til turistattraksjon nummer én; Times Square. Her er alt mulig og får du det til her, kan du få det til hvor som helst.
Dette semesteret har jeg vært så heldig å få studere i nærheten av dette kulturelle fenomenet, og har brukt hver mulige anledning til å vandre rundt i verdens kuleste by. Det jeg ikke kan la være å tenke på er hvor ulikt dette er alle andre steder i verden. Spesielt én professor jeg har hatt, i faget Media and Society, har fått øynene mine opp for hva dette fenomenet innebærer. Professor Curnutt forteller at Times Square er ikke USA, Times Square er en fornøyelsespark og her finner man alle de største PR byråene og media selskapene i verden. Disney, Time Warner og Omnicom er ufattelige store selskaper som eier det meste av det man ser der.
Ja, amerikanere var pionerene på dette området og tror fremdeles de er senteret i universet, men det ligger da noe i det? Det ser man jo bare man åpner en avis i Norge, eller hører etter hva kommunikasjonsfagene ved UiA forteller. Pensum er i hovedsak om USA. Da jeg skulle velge skole for utveksling valgte jeg Montclair State University fordi de har et godt utvalg av public relationsfag. Mange andre skoler i verden har ikke engang PR som hovedretning. Da jeg kom hit hørte jeg at allerede på High School hadde mange hatt Public Speaking. Dette faget trener elevene opp i å snakke i offentlige og private sammenhenger i forskjellige situasjoner; en egenskap som er verdsatt mye høyere her enn noe annet sted i verden. En skulle da tro at du får en gjeng høyt kvalifiserte talsmenn og damer med en helt spesiell form for relasjon mellom mennesker og synet på kommunikasjon.
Det sier derimot kurset Media and Society og professor Curnutt imot og mener at New York og Times Square er så overdådig og fullt av beskjeder om den nyeste voldelige filmen og juleshow med halvnakne damer på grunn av den sterke og sentrale kommersialismen som ligger bak dette fenomenet. Times Square er ikke et symbol på den frie verdenen i det hele tatt, den er pakket inn i reklame i en kultur som verdsetter alt som kan selges lett og effektivt. Her regjerer ikke annet enn populærkultur bestående av bedrifter som produserer og publiserer akkurat de samme produktene gang på gang.
Professor Curnutt synes det er trist, fryktelig trist at elevene blir sett på som forbrukere på lik linje med McDonalds’ besøkende som står i kø på Times Square. Her blir du trent opp i å passe inn i en profesjon i motsetning til å utdanne dem i intellektuelle, historiske og klassiske verker som danner en oppfattning der eleven selv kan utvikle kritiske evner. Derfor er Times Square fylt opp av kommersielle budskap som involverer vold og nakenhet. Fordi det selger mest av alt.

Legg igjen en kommentar

